Heine/Lenz/Zizka Projekte GmbH / Frankfurt, Berlin

HAMBURGER KUNSTHALLE
CAMPAIGN

For almost two years a substantial part of the museum „Hamburger Kunsthalle“ was closed, two thirds of the exhibition space became a construction site and even the entrance changed its place. But not only the building was under construction, during the modernization period the whole brand identity was put to the test.

Heine/Lenz/Zizka developed a new corporate identity from scratch – from the overall appearance, to the website, to the signage system. The campaign „Die Kunst ist zurück“ (The Art is Back) additionally called attention to the reopening.

  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Teaserkarten, Print
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Teaserkarten, Print
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Geschäftsausstattung
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Halbjahresflyer, Print
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Halbjahresflyer, Print
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Halbjahresflyer, Print
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Sammlungsführer
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Ausstellung, Geta Bratescu, Flyer
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Ausstellung, Eckeisberg, Flyer
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Flyer, Halbjahresflyer
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Flyer, Manet, Print
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Flyer, Manet
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kursheft, Kurse, Print
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kursheft, Kurse, Print
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kursheft, Kurse, Print

CAMPAIGN

For the reopening of the Hamburger Kunsthalle in May 2016 we developed a multimedia campaign called „Die Kunst ist zurück“ (The Art is Back). Famous artworks of the collection were spread all over town on billboards, advertising pillars, in large and small formats.

  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, Megalicht, Jean-Honoré Fragonard, Der Philosoph
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, Megalicht, Jean-Honoré Fragonard, Der Philosoph
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, Megalight, Caspar David Friedrich, Der Wanderer über dem Nebelmeer
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, 18/1, Giovanni Battista Piranesi, Die Zugbrücke
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, 18/1, Paul Klee, Revolution des Viaductes
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, Megalicht, Thomas Müller, Ohne Titel
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, 18/1, Edvard Munch, Vier Mädchen auf der Brücke
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Festschrift, Print, Caspar David Friedrich, Wanderer über dem Nebelmeer
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Festschrift, Print
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Festschrift, Print
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Festschrift, Print
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, Einladung, Print
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, Stofftasche
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, Programmwochen, Daniel Richter, Fatifa
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, Programmwochen
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, Programmwochen
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, Microsite, Franz Marc, Affenfries
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, Microsite, Thomas Müller, Ohne Titel
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Kampagne, Die Kunst ist zurück, Microsite, Johann Georg Hinz, Stillleben mit Bierglas und Brötchen
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Social Media, Instagram

The campaign was featured in different digital channels and became very popular on social media platforms. Apart from photographs of the campaign, we had about 500 contributions from visitors sharing their impressions of the modernized museum on Instagram via the hashtag #DieKunstistzurück.

WEBSITE

The Kunsthalle commissioned us to create a modern, responsive and adaptable website. We developed a clear-structured site, with many optional features for the future: such as the plan to publish the museum’s collection online.

HLZ, Heine/Lenz/Zizka, Museum, Website, Responsive

In spring 2016 the Hamburger Kunsthalle reopened after 18 months of extensive modernization. To help visitors find their way in the three buildings, with a total size of 13.000 square meters, we developed a whole new wayfinding. The system is divided into three parts: exhibitions, collection and service, each displayed on a different layer. According to changing exhibitions the levels can be adapted. We developed a matching icon-set for the typeface, which is especially helpful to find service areas.

Leitsystem, Hamburger Kunsthalle, HLZ, Heine/Lenz/Zizka, Museum, signage system
  • Leitsystem, Hamburger Kunsthalle, HLZ, Heine/Lenz/Zizka, Museum, signage system
  • Leitsystem, Hamburger Kunsthalle, HLZ, Heine/Lenz/Zizka, Museum, signage system
  • Leitsystem, Hamburger Kunsthalle, HLZ, Heine/Lenz/Zizka, Museum, signage system
Leitsystem, Hamburger Kunsthalle, HLZ, Heine/Lenz/Zizka, Museum, signage system
Leitsystem, Hamburger Kunsthalle, HLZ, Heine/Lenz/Zizka, Museum, signage system
Leitsystem, Hamburger Kunsthalle, HLZ, Heine/Lenz/Zizka, Museum, signage system

WEITER OFFEN

 
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Dot-Schrift, Logo
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Dot-Schrift,
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Dot-Schrift, Außen, Fassade
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Ausstellung, Kampagne, Weiter Offen, Dot-Schrift, Schild
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Dot-Schrift, Fahnen
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Dot-Schrift, Verschalung
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Dot-Schrift, Verschalung, Bemalung
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Dot-Schrift, Verschalung
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Dot-Schrift, Print
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Spot On, Ausstellung, Dot-Schrift, Postkarte, Print

 

To continously report on the progress of the construction, current exhibitions and events we furthermore designed a microsite www.weiter-offen.de which partially operates as a blog and provides visitors with special insights into the process.

  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Spot On, Ausstellung, Dot-Schrift, Microsite, Website
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Spot On, Ausstellung, Dot-Schrift, Microsite, Website, Casper David Friedrich, Der Wandere über dem Nebenmeer
  • Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Spot On, Ausstellung, Dot-Schrift, Microsite, Website, iPhone
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Kampagne, Weiter Offen, Spot On, Ausstellung, Dot-Schrift, Plakat

As part of the ongoing modernisation HAMBURGER KUNSTHALLE will also be showcasing selected masterpieces from their own unique collection by literally placing them in the spotlight in an exhibition called »Spot On«. Likewise the specially designed dot type of the »WEITER OFFEN« campaign was applied for the exhibition. 

The catalogue for the Spot On exhibition is available online for 9,90 €. Purchase here

 
 
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Ausstellung, Kampagne, Weiter Offen, Spot On, Dot-Schrift, Plakat
Hamburger Kunsthalle, Museum, Heine/Lenz/Zizka, H/L/Z, Corporate Identity, Corporate Design, Modernisierung, Ausstellung, Kampagne, Weiter Offen, Spot On, Katalog, Print, Dot-Schrift